Fant {{ suggestionResult.MatchCount }} resultater

Kjøpsvilkår

Kjøpsvilkår

Expert ønsker å gi alle sine kunder den beste servicen. For å sikre våre kunder tilfredshet har vi utarbeidet disse kjøpsvilkårene. Når du kjøper en vare hos oss godtar du samtidig kjøpsvilkårene.

 

Innhold

1. Generelt

2. Personopplysninger og Cookies

3. Expert trygghetsavtale/forsikring

4. Betalingsvilkår inkl. finansiering

5. Frakt og leveringsvilkår

6. Angre- og returrett

7. Våre Kundegarantier - Pengene tilbake

8. Reklamasjon og service

 

1. Generelt

Avtalen

Avtalen er bindende ved kjøp av varer på expert.no og i butikk, for kunder og Expert Norge AS, herunder også Expert sine franchisetakere og gjelder fra din bestilling er mottatt, med mindre det er feil i produktinformasjonen, priser, bilder, eller i din bestilling, og kunden innså, eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

Om våre priser og vårt sortiment

Alle priser som er oppgitt i kjedens butikker og i nettbutikken er inklusive merverdiavgift. Ved nettkjøp vises den totale kostnaden inklusivt leveringskostnader, før bestillingen er gjennomført.

Nettbutikken kan tilby varer eller varemerker som ikke finnes i våre butikker.

 

Forbehold om feil

Expert tar forbehold mot skrivefeil, tekniske feil, prisendringer og utsolgte varer. Innholdet på nettsiden kan endres av Expert uten forvarsel.

 

Ordrebekreftelse

Når vi har mottatt din bestilling, bekreftes denne ved at du mottar en ordrebekreftelse. Vi oppfordrer våre kunder til å kontrollere at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen.

 

Kansellering av ordre

Ved mistanke om videresalg forbeholder Expert seg retten til å kansellere ordre. Mistanke kan oppstå ved bestillinger av store kvantum eller flere ordre av samme produkt. Urettmessig videresalg av varer levert av Expert utgjør en krenkelse av produsentens immaterielle rettigheter.

Du må ha fylt 18 år eller ha tillatelse fra en foresatt for å handle på expert.no.

 

Selgers kontaktinformasjon og kundeservice

Expert Norge AS

Org nr: 955 672 828

Kontaktadresse: Stamveien 1, 1481 Hagan

Telefonnummer:815 48 100                  

E-post: kundeservice@expert.no

 

 Til toppen

2. Personopplysninger og Cookies

Ved handel i vår nettbutikk behøver vi ditt samtykke til å behandle dine personopplysninger.Når du aksepterer våre kjøpsvilkår ved bestilling, gir du samtidig ditt samtykke til at vi kan oppbevare og behandle dine personopplysninger.

Vi utleverer kun dine personopplysninger til tredjepart dersom det er behov for:

  • Kontroll av kredittverdighet
  • Der utlevering er påkrevd i henhold til lovgivning
  • Ved særskilt samtykke

Vi vil ikke utlevere dine Personopplysninger til andre formål enn det som er beskrevet over, uten først å innhente ditt samtykke.

 

Bruk av cookies

Når du logger deg på expert.no lages det session cookies. Cookies er små informasjonskapsler som lagres på din datamaskin når du besøker vår hjemmeside. Vi vet da hvem du er, om du handler og hvor lenge besøket ditt varer.

Innrapportering av kringkastingsavgift

Ved salg av utstyr som inneholder en fjernsynsmottaker (TV, videospiller med tuner, satellittmottaker etc.) innrapporteres kjøpers navn, adresse og kjøpsdato til NRK.

 

Til toppen

3. Expert trygghetsavtale/forsikring

Selv de beste produktene kan rammes av uhell eller andre tekniske feil. En reparasjon kan ofte bli dyr, og derfor tilbyr vi deg en gunstig trygghetsforsikring som dekker utgiftene dine dersom uhellet skulle være ute.

Med vår effektive skadehåndtering får du produktet reparert eller byttet ut raskt og effektivt. Gjennom vår trygghetsforsikring tilbyr Expert sine kunder en bredere beskyttelse mot skader og uhell.

 

Innboforsikring/egenandel

Egenandelen på innboforsikring er høy, ofte 2000-4000 kroner, og i tillegg er det vanlig med en verdireduksjon hvis du har hatt produktet i ett år eller mer når det går i stykker. Med Expert Trygghetsforsikring slipper du verdireduksjonen og du betaler ingen egenandel (400,- for mobiltelefoner og PC) ved skade. En innboforsikring dekker skader som skyldes brann, vann og innbrudd. Expert Trygghetsforsikring dekker i tillegg alle plutselige og uforutsette hendelser unntatt tyveri/tap.

 

Forbrukerkjøpsloven

Forbrukerlovgivningen gir en god grunnbeskyttelse når et produkt ikke er av forventet kvalitet og dersom det oppstår funksjonsfeil. Med Expert Trygghetsforsikring har du utvidet beskyttelse i 3-5 år, (1-2 år på PC og 1 år på mobil) både ved skader som skyldes funksjonsfeil (mekaniske feil) og ved skader som forårsakes av uhell.

 

Forsikring i utlandet

Forsikringen gjelder i hele verden. 

 

Se betingelser og vilkår for Expert trygghetsforsikring her.

 

Til toppen

4. Betalingsvilkår inkl. finansiering

For at du skal føle deg trygg når du handler hos oss har vi valgt sikre betalingsalternativer.

 

A. Kredittkort

Kredittkort utstedt av en utenlandsk bank kan ikke anvendes for betaling. Når du betaler med kort må du oppgi kortnummer, kortets gyldighetstid samt CVC-koden (de tre siste tallene på baksiden av kortet), personlig kode og engangskode (BankID). Expert Norge anvender en sikkerhetsstandard som kalles 3D-Secure, utviklet av VISA og Mastercard. All informasjon krypteres med 128-bits SSL-kryptering, hvilket gjør at ingen utenforstående kan se din kortinformasjon.

 

Slik fungerer det

Hvis du er vant til å handle på Internett, vil det falle deg naturlig å bruke og stole på Verified by Visa. Du betaler med ditt kort og er du registrert for denne tjenesten, vil du få beskjed om å taste inn ditt passord for å få gjennomført betalingen. Dette betyr at du som kortholder, i tillegg til å oppgi kortnummer og utløpsdato, må identifisere deg med en kode mottatt fra kortutsteder. Koden kan være et passord, eller en sikkerhetsløsning som du gjenkjenner fra nettbanken din.

 

B. Finansiering og betalingsutsettelse

Med Expert Handlekonto har du muligheten til å betale senere eller dele opp betalingen med faste månedsbeløp. Alle renter og gebyrer er fradragsberettiget på selvangivelsen. Velg "Finansiering og betalingsutsettelse" som betalingsmiddel på samme måte som kortbetaling eller faktura. Du kan signere lånekontrakten med Bank ID (anbefales) eller få lånedokumentene sendt hjem til deg. Fordelen med å velge BankID som signeringsmåte: 

  • Du kan signere elektronisk med BankID som du benytter ved innlogging i nettbank.

  • Din bestilling effektueres når du har signert lånedokumentene online.

  • Sikker signering.

 Expert Handlekonto kan også opprettes i alle våre Expertbutikker.

 

Kontobetingelser

Ved opprettelse av konto vil du få tilsendt et kredittkort som kan brukes i alle butikker, nettbutikker og minibanker verden over. Ordningen tilbys i samarbeid med Experts til enhver tid gjeldende samarbeidspartner for kredittkjøp, for tiden Santander Consumer Bank AS. Kredittvurdering gjøres umiddelbart ved søknad. Priser og vilkår finnes på: www.santanderconsumer.no.

Minste månedlige betaling er 3 % eller begrenset nedad til kr 199. Varekjøp er gebyrfritt i Norge. Kjøp som gjøres med kredittkortet, er rentefrie i inntil 45 dager. Ved minibankuttak påløper renter fra første dag. Vi minner om at lang nedbetalingstid med lave månedsbeløp kan gi høye kredittkostnader.

Betingelser ved månedlig betaling etter betalingsfri periode:

  • Kontokreditt inntil kr 75 000
  • Nominell rente 21,0 %
  • Periodegebyr kr 50 (kr 0 ved saldo under kr 1 000)

 Eksempel: Eff. rente 33,9 %, kr 15 000 o/12 mnd., totalt kr 17 499

 

Kriterier for studentfinansiering

  • Maks. kredittgrense kr 20.000.
  • Det følger ikke med et kredittkort til Studentkonto.
  • Gjelder for studier i Norge. Alder fra 18 år. Norsk statsborger, eller dokumentasjon på innvilget lån i Statens lånekasse. Utenlandsk statsborger må ha oppholdt seg i Norge i minst 3 år.
  • Inntil 100 % finansiering på Studentkonto. Maks finansiert lånebeløp er kr 20 000 (studenten må ha inntekt på minst kr 20 000 for å få kredittgrense over kr 10 000)
  • Studentkonto har ingen produktbegrensning.
  • Studentkonto er ment til studenter som tar høyere utdanning ved universitet/ høyskole. (Folkehøyskole, 3-årig videregående, kortere kurs og aftenskole regnes ikke som universitet eller høyskole).
  • Studenten må legge ved kopi av studentbevis, (studentkort m/kvittering for betalt semesteravgift).
  • Nye studenter må fremvise brev som viser at de er kommet inn på universitet/høyskole. Gyldig kun én uke etter semesterstart.
  • Studenten kan benytte 2 betalingsfrie måneder i året. Dette må avtales direkte med Santander Consumer Bank, og kan ikke være 2 måneder etter hverandre.
  • Studenten/søker får innvilget en kredittgrense. Denne kredittgrensen vil være noe høyere enn kjøpsbeløpet. Det gis anledning til gjenkjøp hos den butikk der kunden opprettet kontoen, dersom kontoen er overholdt i henhold til avtalen.

Expert.no forbeholder seg retten til å kansellere søknad og ordre dersom det er gått en periode på 14 dager fra ordre og finansieringssøknad ble opprettet. Ta kontakt med kundeservice dersom du etter denne periode allikevel ønsker å gjennomføre ordren.

 

Faktura

  • Faktura på varekjøp fra kr 199 til 20 000 kroner.
  • Fakturagebyr kr 29.
  • Alltid 14 dagers betalingsfrist.
  • Ingen rente eller etableringsgebyr.

Ved søknad om faktura vil det innhentes kredittopplysninger om søker. Dersom betaling ikke er rettidig, påløper purregebyr iht. gjeldende satser, og forsinkelsesrente i henhold til lov om renter ved forsinket betaling med mer (forsinkelsesrenteloven).

Eksempel: 1 varekjøp à kr 1 000, fakturagebyr kr 29, totalt kr 1 029 o/14 dager.

 

Til toppen

5. Frakt- og leveringsvilkår

Levering av varer

Handler du i en av våre fysiske butikker tilbyr vi hjemleveranser og tjenester som innbæring, retur og montering med mer. Ønsker du mer informasjon om hvilke tjenester vi tilbyr, forhør deg gjerne i butikken eller kontakt kundeservice.

Handler du på nett kan du velge mellom flere leveringsalternativer. Hvor du bor og hvilke produkter du handler, avgjør hvilke alternativer som er mulig ved ditt kjøp. Prisene på de forskjellige tjenestene ser du i handlekurven når du skal velge hvilket leveringsalternativ du ønsker. Vi sender ikke varer til Svalbard eller Jan Mayen.

Bestillinger som inneholder varer som er på lager i kombinasjon med varer med estimert leveringsdato, vil sendes når hele bestillingen kan sendes samlet.

Brevpost: Varer under 2 kg kan sendes rett hjem til deg med brevpost.

MyPack: Avhengig av varens vekt og volum kan ordren leveres gjennom MyPack. MyPack er en tjeneste der ordren kan hentes i utvalgte forretninger i hele landet. Du kan se og velge ditt nærmeste utleveringspunkt ved bestilling.

Click&Collect: Reserver en eller flere varer på nett og hent de i en av våre butikker etter 2 timer. Betalingen skjer når varen(e) hentes i butikken. Ordren er gyldig i 24 timer fra bestillingstidspunktet, og uavhentede ordre slettes når denne fristen løper ut.

Send til Expertbutikk: Er ikke varen du ønsker i din nærmeste butikk, kan du bestille den fra hovedlageret og få varen tilsendt til din nærmeste Expertbutikk. Du betaler ingenting for frakten. Betalingen for ordren skjer på nettet ved bestilling.

Hjemlevering: Du kan velge å få varen levert hjem til deg. Transportøren vil kontakte deg for å avtale nærmere leveringstidspunkt når varen er klar for levering.

Dersom du ikke er hjemme ved avtalt leveringstidspunkt, vil varen(e) fraktes til transportørens lager. Vi gjør oppmerksom på at det kan påløpe kostnader i forbindelse med lagring av produktet og ny levering. Slike kostnader dekkes ikke av Expert.

Expresslevering: Levering innen 2 timer med bud på bestilling av inntil 3 produkter, hvor totalvekten er under 30 kg.

 

Tilleggstjenester ved hjemlevering

Innbæring: Din bestilling bæres inn der du bor.

Innbæring + Retur av emballasje: Din bestilling bæres inn der du bor, varen pakkes ut og vi tar med tilhørende emballasje.

Innbæring + Retur av E-avfall: Din bestilling bæres inn der du bor og vi tar med elektrisk avfall du vil kvitte deg med. Ved retur av elektronisk avfall skal utstyret være frakoblet og klargjort før henting

Innbæring + Retur av emballasje + E-avfall: Din bestilling bæres inn der du bor, varen pakkes ut og vi tar med tilhørende emballasje og elektrisk avfall du vil kvitte deg med. Ved retur av elektronisk avfall skal utstyret være frakoblet og klargjort før henting

 

Leveringstid

Vi leverer normalt innen 3-7 arbeidsdager fra betalingen er gjennomført. Estimert leveringsdato er ikke å anse som bekreftet leveringsdato til vårt lager.

 

Leveringsstatus

Ved å logge inn på expert.no, kan du under "Min side" spore din ordre. Ved å klikke på linken "Mine ordre" vil du se hvilken status din bestilling har og hvor pakken befinner seg.

 

Uavhentede varer

Ved uavhentede varer som ikke er forskuddsbetalt kan Expert kreve et gebyr. Gebyret består i fraktkostander tur/retur, samt et rimelig gebyr tilsvarende de faktiske utgifter Expert har pådratt seg i forbindelse med bestillingen, herunder kostnader knyttet til håndtering og oppbevaring.

 

Transportskader

Dersom du oppdager noen form for skade på varen ved mottak skal du:

  • Anmerke skaden på sjåførens håndterminal/fraktbrev
  • Sikre dokumentasjon ved foto (emballasje og vare)
  • Returner varen til butikken eller kontakt kundeservice.

Eventuelle skader som oppdages idet du pakker opp varen, skal meldes til kundeservice innen 3 arbeidsdager fra mottagelse. Vi vil deretter kontakte en transportør for å avtale tidspunkt for henting. Du skal ikke selv sende skadet vare til expert.no.

 

Til toppen

6. Angre- og returrett

Retur av varer

Ved retur av produkter kjøpt på expert.no eller i butikk, kan du levere varen i en av våre butikker eller kontakte kundeservice. Du vil få pengene tilbakeført til den kontoen som ble benyttet ved kjøp av produktet, fratrukket eventuell returkostnad som dekkes av forbruker i henhold til angrerettloven. Varer som er sendt i retur per postoppkrav vil ikke bli hentet og behandlet.

Tilbakebetaling for varer som blir sendt i retur per post, skjer når Expert har mottatt varen(e) og godkjent returen, vanligvis innen 14 virkedager.

NB!:

  • Du som kunde er ansvarlig for produktet under transport tilbake til oss. Varen(e) må pakkes forsvarlig. Det er ønskelig at varen(e) returneres i den opprinnelige produktpakningen og transportemballasjen.

  • Varen(e) skal være komplett. Det innebærer at alt tilbehør, slik som fjernkontroll, bruksanvisning og batterier skal være med i returen. Dersom returen ikke er komplett vil Expert debitere innkjøpspris på de delene som måtte mangle.

  • Ved retur av varer kjøpt gjennom vår nettbutikk må du fylle ut angrerettskjemaet du mottok sammen med ordrebekreftelsen.

  • Husk kvittering ved retur i butikk.

 

Angrerett

Ved kjøp av varer kan du som kunde angre kjøpet i henhold til angrerettloven. Det innebærer at du uten grunn kan angre kjøpet inntil 14 dager etter at du mottok varene.

Som kunde kan du imidlertid bli ansvarlig for varens reduserte verdi dersom prøving eller testing går utover det som er forsvarlig og nødvendig. Verdireduksjon vil typisk bestå i reparasjonskostnader som skyldes forbrukerens håndtering/bruk av varen utover det som er nødvendig.

Ved kjøp av varer i vår nettbutikk vil du motta angrerettskjema sammen med din ordrebekreftelse ved gjennomført bestilling.

Her kan du laste ned Angrerettskjema 

Les angrerettloven her.

 

Til toppen

7. Våre Kundegarantier - Pengene tilbake

"Pengene tilbake" gir deg trygghet med 30 dagers full returrett hos Expert. Husk kvitteringen og at varen må være i samme stand som når du mottok den.

Angrefristen begynner å løpe når varen er mottatt av kunde.

Returretten gjelder ikke varer med abonnement, spill, programvare og hygieneprodukter med brutt forsegling. Som hygieneprodukter regnes blant annet tannpleieprodukter, hud- og kroppspleieprodukter og liknende. Vi tar forbehold om at returretten kan frafalle ved gjentakende misbruk.

 

PENGENE TILBAKE - hvis du ikke er fornøyd

Noen ganger har vi som kunder behov for å gjøre om på en handel. Hos oss kan du innen 30 dager returnere det du har kjøpt, uansett grunn. Du kan selv velge mellom å bytte til en annen vare, eller få pengene tilbake. Gjelder ikke ved skade på produktet eller ikke-komplett produkt.

 

PENGENE TILBAKE - hvis det er noe feil med varen

Er det en skade eller funksjonsfeil i løpet av de første 30 dagene, kan du få ny vare eller pengene tilbake, uten diskusjon og uten å måtte vente på reparasjon. Hvis produktet er skadet ved uhell eller selvpåført, gjelder ikke denne kundegarantien.

 

PENGENE TILBAKE - hvis vi ikke holder det vi lover

Hvis vi gir deg feil opplysninger om varen eller ikke leverer som avtalt, kan du returnere varen innen 30 dager, og få pengene tilbake, uten diskusjon.

 

Til toppen

8. Reklamasjon og service

Ved problemer eller feil ved varer, anbefaler vi at du først tar direkte kontakt med leverandør for support og veiledning. Du finner informasjon om de enkelte varegrupper og kontaktinformasjon til våre leverandører på expert.no.

Du er alltid velkommen til å ta med varen til en av våre butikker. Husk å ha med kvitteringen.

Når det gjelder store hvitevarer, utfører de fleste av våre leverandører hjemmeservice. Ta kontakt med leverandøren direkte for å avtale dag og tid. Ha kvitteringen og serienummeret klart når du tar kontakt.

 

Garanti

Garanti og reklamasjonsrett dekker feil som forbrukeren selv ikke står ansvarlig for (fabrikasjonsfeil).

Garantier gir rettigheter utover de rettighetene du som kunde har etter lovgivningen og varierer i innhold og omfang. En garanti som setter en kortere frist enn forbrukerkjøpslovens reklamasjonsfrist, er ikke i strid med loven hvis den i denne perioden gir deg bedre rettigheter enn det loven gjør. Garantien kan f.eks. omfatte enhver funksjonssvikt uavhengig av om det skyldes uriktig eller unormalt stor bruk fra din side, eller ved at risikoens overgang fra selger til forbruker forlenges utover det som fremgår av gjeldende lovgivning Garantier vil som regel gjelde for en tidsbegrenset periode. Ta derfor alltid vare på din kvittering.

 

Reklamasjon

Reklamasjoner må skje senest to år etter at du overtok varen(e). Fristen er imidlertid fem år hvis varen(e) er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder f.eks. kapitalvarer som møbler, biler, tv-apparater og byggevarer.

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning, f.eks. fuktskade. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.

Expert har i medhold av forbrukerkjøpslovgivningen rett til to rettingsforsøk for den samme mangelen (avhjelp). Ved tredjegangs innlevering har Expert rett til å undersøke varen for å kunne konstatere at det foreligger en mangel. Utlevering av erstatningsgjenstander mens retting pågår kan ikke regnes som et separat avhjelpsforsøk med hensyn til pågående rettingsarbeid.

Om varen har blitt skadet som følge av en ytre påvirkning (for eksempel støtskade, væskeskade eller normale slitasjeskader) dekkes dette ikke av garanti eller reklamasjonsretten og man må betale for forhåndsundersøkelse og eventuelt for en reparasjon. De enkelte sakene vil kunne bli behandlet på følgende måte:

A. Om verkstedet vurderer feilen som at den ikke dekkes av garanti/reklamasjon, vil du motta et prisoverslag. Velger du å godta prisoverslaget vil vi fakturere deg i henhold til dette. Hvis ikke kan produktet returneres ureparert og du vil bli fakturert et undersøkelsesgebyr. Du kan selvfølgelig også velge å reparere og dekke reparasjonskostnaden i henhold til prisoverslag.

B. Om verkstedet vurderer feilen som en garanti/reklamasjonssak sak, vil du få reparasjonen utført kostnadsfritt. C) Er du dekket av Expert trygghetsforsikring vil varen bli reparert eller erstattet i henhold til forsikringsvilkårene. Expert trygghetsforsikring gjelder fra kjøpsdato.

Sikkerhetskopi

Hvis du har personlige data som for eksempel, dokumenter, kontakter, bilder, musikk eller ringetoner og spill som er lagret på produktet, bør du ta en sikkerhetskopi av disse før du leverer inn varen til reparasjon. Du risikerer at alle disse dataene på enheten blir slettet ved en reparasjon. Tar du ikke sikkerhetskopi av betalbare tjenester risikerer du å måtte kjøpe disse på nytt.

 

Tilbehør

Husk å fjerne tilbehør som ikke er nødvendig for å diagnostisere feilen når produktet sendes til service. Det kan være PC veske, minnebrikke, SIM kort, handsfree, lader og lignende. Batteri må alltid følge med mobiltelefonen til verkstedet.

 

Passord

Produkter som er beskyttet av passord eller pin-koder kan kun repareres dersom passord eller pin-kode fjernes før innlevering eller ved at Expert gjøres kjent med passord eller pin-kode.

 

Programvarefeil og gjenoppretting

En del feil og mangler kan skyldes bruk av uoriginal programvare eller programvare som ikke er godkjent for bruk på enheten. Det kan også forekomme virus som kan forårsake feil og mangler. Expert tar ikke ansvar for feil og mangler som følge av uoriginal eller ikke godkjent programvare og virus. Er det mistanke om programvarefeil eller virus anbefaler vi at enheten tilbakestilles til fabrikkinnstilling, eller at det foretas en fullstendig gjenoppretting (recovery) av enheten før den eventuelt innleveres til service.

 

Til toppen

Selgers kontaktinformasjon og kundeservice

Expert Norge AS

Org nr: 955 672 828

Kontaktadresse: Stamveien 1, 1481 Hagan

Telefonnummer: 815 48 100                  

E-post: kundeservice@expert.no

Kontakt oss her

Finn din butikk her